Hlavička 2
MB - VB | 20.9.2005 17:12

Velké dopravní stavby - aktuálně ministr Šimonovský!

Autor: MB - VB

Velký městský okruh, rozšíření dálnice D1, stavba protihlukových stěn, rychlostní silnice R43 a R52 či železniční stavby - to jsou projekty, o kterých hovořil na včerejší tiskové konferenci v Brně ministr dopravy Milan Šimonovský. Hlavním tématem byla připravenost jednotlivých projektů k realizaci a zejména příslib jejich financování v následujících letech. Pokud se vyplní vyřčené sliby, rok 2007 bude pro Brno a Jihomoravský kraj rokem zlomovým, rokem, kdy bude započata realizace několika stěžejních dopravních staveb v území. [br] [B][h4]Velký městský okruh [/h4][/B] Do konce roku 2007 se předpokládá dokončení [B]křižovatky Hlinky[/B] - náklady na realizaci projektu se pohybují ve výši cca 2,5 mld. Kč. V letošním roce bude proinvestováno celkem 560 mil. Kč, pro příští rok je naplánováno 500 mil. Kč. Na podzim letošního roku bude dle slov ministra Šimonovského vyhlášena veřejná obchodní soutěž na zhotovitele [B]tunelů a 2 křižovatek v lokalitě Dobrovského[/B]. Jde o finančně velmi náročné akce, součástí projektu je i napojení jak na Hradeckou, tak i Svitavskou radiálu. Celá stavba bude stát 8 mld. 150 mil. Kč a bude trvat zhruba 6 let. Na realizaci projektu bude použit nový způsob financování (tzv. strukturované financování), které spočívá v tom, že dodavateli stavby bude realizace splácena zpětně, a to až do roku 2013. Vzhledem k tomu, že stát nemá požadované finanční prostředky, jeví se tento způsob jako jeden z možných způsobů financování. Na dotaz, zda se v souvislosti se změnou způsobu financování zvýší náklady na realizaci, ministr Šimonovský odpověděl, že je to velmi pravděpodobné. Odmítl však odhadnout zvýšení nákladů se slovy: "Je to soutěž, ta určí nejefektivnější řešení." V letošním roce se připravuje zabezpečovací projekt, který bude stát zhruba 50 mil. Kč, v příštím roce pak zhruba 360 mil. Kč. Zahájení stavby se předpokládá v polovině příštího roku. [br] [B][h4]Rozšíření dálnice D1[/h4][/B] Nově se připravuje rozšíření dálnice D1 v úseku [B]Holubice - Kývalka [/B](přidání třetích pruhů, doprovodné komunikace okolo dálnice). Tato stavba se do seznamu dostala dodatečně, původně ji přípravný výbor vyloučil jako nepotřebnou. "Svolili, až když se prokázalo, že ve špičce už je kapacita dálnice v okolí Brna překročena," objasnil důvod zařazení projektu do plánu ministr Šimonovský. Stavba je dlouhá 31 km a vyžádá si investici ve výši 10,5 mld. Kč. Zahájení stavby je plánováno na přelomu roku 2007 a 2008. Další navazující stavbou je rozšíření dálnice D1 na [B]Prahu - Mirošovice[/B] (přidání třetích pruhů). Zahájení stavby je opět plánováno na přelomu roku 2007 a 2008. Na financování projektů bude třeba spoluúčasti soukromého sektoru. Rozšíření dálnice D1 směrem na Prahu - Mirošovice bude pravděpodobně vypsáno jako Public Private Partnership (tj. spolupráce veřejného a soukromého sektoru). Ve spolupráci s ministerstvem financí bude také připravena žádost o poskytnutí úvěru od Evropské investiční banky. [br] [B][h4]Rychlostní silnice R43[/h4][/B] Rychlostní silnice R43 neskončí v první fázi u Kuřimi, jak zatím projektanti plánovali. Ministerstvo dopravy už totiž začalo připravovat [B]úsek od Kuřimi k Černé Hoře[/B]. Začátek výstavby je plánován na rok 2007. Dlouhodobě byla jedinou plánovanou stavbou stavba [B]Troubsko - Kuřim[/B]. S touto trasou chce však ministerstvo počkat na schválení územního plánu Jihomoravského kraje. "Silnice se má napojovat na jihu na R52 a neradi bychom založili mimoúrovňovou křižovatku na špatném místě," uvedl Šimonovský. Severní úsek rychlostní silnice R43 je připravován v trase takzvané Hitlerovy dálnice. Trasy se však nebudou držet přesně a silnice se na některých místech původnímu směru vzdálí. "Některé části tělesa 'Hitlerovy dálnice' jsou dnes už vzácnými ekosystémy," vysvětlil Šimonovský s tím, že na šedesát let starých, uměle vytvořených silničních náspech se daří vzácným rostlinám i živočichům. Ne všude se tedy půjde po stávající trase. [I]Více naleznete pod odkazem: [a http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=763]www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=763[/a].[/I] [br] [B][h4]Rychlostní silnice R52[/h4][/B] První stavbou rychlostní silnice R52 Brno - Pohořelice - Mikulov bude pravděpodobně [B]úsek Pohořelice - Nová Ves[/B], který je dlouhý cca 4 km a navazuje na vybudovanou čtyřpruhovou rychlostní silnici Rajhrad - Pohořelice. Náklady na stavbu se odhadují ve výši 1,2 mld. Kč. Začátek stavby je plánován opět v roce 2007. V tuto chvíli se připravuje EIA a dokumentace pro územní rozhodnutí. [br] [B][h4]Železniční stavby:[/h4][/B] Start první stavby projektu [B]odstavného nádraží[/B] je naplánován na příští rok, nákladnost stavby se odhaduje na 250 mil. Kč (dalších 100 mil. Kč čeká na schválení výborem). Celkové předpokládané náklady na realizaci projektu odstavného nádraží činí 2,5 mld. Kč. Současně je také připravována projektová dokumentace na [B]osobní nádraží [/B](celkové náklady stavby jsou 8,5 mld. Kč), zahájení je plánováno ve třetím měsíci roku 2007. Další připravovanou stavbou je [B]průjezd železničním uzlem Brno [/B]za 3,5 mld. Kč, tento je plánován také na rok 2007. V příštím roce bude vybudována [B]železniční zastávka Lesná[/B] - stavba bude zahájena začátkem příštího roku. [br] [B][h4]Pendolino[/h4][/B] Od 11.12.2005 by mělo přes Brno jezdit Pendolino jako nejnovější výkřik železniční technologie. Připraveny jsou tři trasy: Praha - Vídeň (přes Brno) Praha - Bratislava (přes Brno) Brno - Břeclav Lidé se tak mohou těšit na zkrácení jízdní doby (z Brna do Prahy na 2:20 hod., do Vídně 1:50 hod., Bratislavy 1:28 hod.), a to při nezměněné výši jízdního tarifu. [I]Více naleznete pod odkazem: [a http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=766]www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=766[/a].[/I] [br] [B][h4]Zpoplatnění dálnic[/h4][/B] Od prvního ledna příštího roku se změní placené úseky dálnic v okolí Brna. V současné době prozatím platí stará vyhláška. Vzhledem k tomu, že se průběžně staví další úseky dálnic, je velmi pravděpodobné, že bude každý rok zpracovávána nová vyhláška, která bude reagovat na aktuální situaci. Zpoplatněny [B]nebudou [/B]dle nové vyhlášky tyto úseky: - úsek Slatina - Kývalka - úsek z křižovatky Brno po křižovatku Chrlice (dálnice D2 na Bratislavu) - úsek Brno - Rajhrad - úsek Pohořelice - Pohořelice-sever - úsek Pohořelice - Pohořelice-jih [br] [B][h4]Protihlukové stěny:[/h4][/B] Protihlukové stěny o celkové délce zhruba 4,5 kilometru za zhruba 160 mil. Kč začnou růst už v příštím roce podél dálnice D 1, první - ve Starém Lískovci - bude stát 50 mil. Kč a ochrání Brňany před hlukem už koncem roku 2006. Do roku 2008 má kolem Brna stát několik kilometrů protihlukových bariér, které přijdou na 160 mil. Kč. [I]Více naleznete pod odkazem: [a http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=762]www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=762[/a].[/I] [br] [I]MB, 20. 9. 2005[/I] [I]Foto na homepage převzato z: [a http://www.radio.cz/cz/clanek/70389]http://www.radio.cz/cz/clanek/70389[/a][/I]

Diskuze


Nový příspěvek

Copyright 2005-2019 Moderní Brno