Hlavička 3
Matěj Hollan | 31.5.2012 21:54

Komu patří Jižní centrum v červnu 2012 – díl první

Autor: Matěj Hollan | Fotografie z: zitbrno.cz/wp-con...00x225.jpg

Komu patří Jižní centrum v červnu 2012 – díl první

Brněnské Jižní centrum, území mezi současným a vysněným odsunutým nádražím, je jedna z nejlukrativnějších lokalit v ČR, možná vůbec nejlukrativnější. Tedy může být. Pokud by se tam po několika desítkách let, po které území leží ladem, začalo stavět ono nové město, na kterém se dle billboardů „bóchá fest“. Ale bóchá se jen na těch billboardech…

 

Proč se nebóchá?

Plánovaná budoucí podoba Jižního centra je těsně spjata s odsunem nádraží na místo dnešního nádraží nákladového, dolního či ještě jinak Rosického. Veškeré záměry počítají s tím, že po kolosálním Bulváru, což má být široká ulice vedoucí od odsunutého nádraží směrem k viaduktu pod Malou Amerikou, budou denně proudit tisíce lidí a aut. Ať proto na Bulváru vznikne cokoliv, nemusí se to obávat o návratnost.

 

Odsun nádraží se však ani po sto letech, po které se různé garnitury politiků o jeho realizaci snaží, nekoná a nic nesvědčí o tom, že v následujících letech tomu bude jinak. Projekt je – jak se v dosavadních sto letech pokusu o odsouvání ukázalo – finančně přespříliš náročný, jeho realizace by si vyžádala zhruba 30 mld, a to jednorázově, v čemž tkví největší problém. Namísto postupné výstavby, když by každá dokončená etapa byla hned k užitku, je nutné postavit celé odsunuté nádraží, dokončit odstavné nádraží, vybudovat novou část sítě MHD, vykutat a zprovoznit alespoň část severojižního diametru, ale postavit i celé Jižní centrum, aby cestující nechodili do centra města Zemí nikoho. Teprve pak by mohlo být nové nádraží spuštěno a stávající zrušeno. Je to z toho důvodu záměr velice rizikový s nejistou návratností (peníze mohou v průběhu projektu dojít, skutečná suma může mít výrazně vyšší), proto se stěží najde investor (tím myslím i stát), který by riskl jeho zainvestování.

 

Projekt odsunu je od dob vzniku demokratického státu také ohrožován skupinami obyvatelstva, které vytrvale proti jeho výstavbě protestují a dokonce jsou ochotni ho odmítnout v referendu. To bohužel znamená, že projekt nemá šanci získat evropské dotace – tedy šance na jeho uskutečnění se rovná nule.

Při bližším pohledu na vlastnické struktury majitelů pozemků v Jižním centru dostává upjatost na odsun nádraží jasnější kontury: Klíčové pozemky drží lidé z ODS a jejich společníci a brněnská ODS je současně od začátku 90. let novodobou nositelkou myšlenky vymístění nádraží z centra.

 

Komu patří Jižní centrum?   Dočtete se příští týden!

 

Autor:

Matěj Hollan

Matěj Hollan
člen občanské koalice Nádraží v centru, předseda o. s. Brnění, www.mapyhazardu.cz, člen redakce Žít Brno

 

Diskuze


Nový příspěvek

24.6.2014 8:16 mgr Žiška, Brno, autor je sociolog v důchodě
POkud jde o nové nádraží, jeho stavba
mi nevadí. Vadí mi to, že stávající nádraží má být tímto aktem zrušeno. Dnes již musejí být dvě funkční nádraží, nádraží VRT pro vysokorychlostní tratě nemůže být u potoka či řeky. Nádraží v Heršpicích též nelze zrušit bez náhrady, či nějakou zastávkou.
Dnes je nejdůležitější zdvoukolejnit trať ve směru Brno-Nezamyslice, než se stane, nebo stanou další železniční nehody.
13.10.2013 18:46 Karel
Holan je aktivista, nikoliv objektivní člověk. Schválně se podívejte kolik pozemků vlastní někdo jiný než veřejné instituce
26.6.2012 11:11 Kostelník
Vše se dá rozumně řešit. Hazardem je však srážka s blbcem. Ti co o tom dneska rozhodují
myslí pouze na vlastní korýtka.
Copyright 2005-2017 Moderní Brno