Hlavička 3
11.1.2018

Přesun nádraží pod Petrov je výhodnější, představil Ander nové posudky

Autor: Pavla Hloušková | Zdroj: brnenskydenik.cz

Poloha hlavního brněnského nádraží pod Petrovem je lepší variantou, vyplývá podle náměstka brněnského primátora Martina Andera ze čtyř odborných posudků, které si nechali brněnští radní zpracovat. Výsledky posudků odporují dosavadnímu doporučení městského architekta Michala Sedláčka i jihomoravských radních.

Posudky zpracovali čtyři odborníci ze čtyř českých a slovenských univerzit, které se zaměřují na ekonomiku a dopravu. „Práce vychází ze studie proveditelnosti. Na zadání posudků jsme se jednohlasně shodli už v polovině listopadu,“ uvedl Ander.

Oslovení odborníci se podle něj shodují na upřednostnění varianty nádraží pod Petrovem. „Pro cestující bude z hlediska doby cestování nejen vlakem, ale i návaznou městskou hromadnou dopravou výhodnější varianta Petrov,“ napsal v posudku třeba Lukáš Týfa z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

ARCHITEKT: PŘESUNOUT

K poloze nádraží zveřejnil stanovisko městský architekt Michal Sedláček. „Jestli chceme, aby se Brno rozvíjelo, tak musíme postavit nové nádraží u řeky. Bude o o deset let dříve, levněji a s nejmenšími dopady na život ve městě,“ řekl.

Stejně rozhodli i jihomoravští krajští radní. „S pracemi na variantě u řeky mohou dělníci začít už za tři roky, u varianty Petrov za osm až patnáct let,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.

JE TO MANIPULACE

Posudky kritizuje předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. „Účelově se věnují pouze části dopravních a ekonomických hledisek. Tím jsou manipulativní a nedůvěryhodné,“ upozornil.

Podle Andera radní zadali vypracování posudků proto, aby mohli lépe posoudit obě varianty. „Jde vlastně o přečtení studie proveditelnosti nádraží odborníkem. Běžný laik se totiž v odborných podkladech často ztrácí,“ vysvětlil.

Za posudky Brno zaplatilo 144 tisíc korun. Radní se na jejich zadání shodli jednomyslně.

Studii proveditelnosti zveřejnila Správa železniční dopravní cesty loni na konci října. Státní organizace za ni dala skoro třiadvacet milionů korun.

Copyright 2005-2018 Moderní Brno