Hlavička 4
9.2.2018

Obnovená trať do Líšně zpřístupní i unikátní tramvaje

Autor: Pavla Hloušková | Zdroj: brnenskydenik.cz

Nejstarší tramvaj stojící v líšeňském depozitáři Technického muzea v Brně pochází z roku 1880. Stejně jako dalších téměř šedesát strojů ji mají Brňané možnost vidět jen zřídka. Do městských ulic a k cestujícím ji může dostat znovuobnovená tramvajová trať do Líšně.

Přesun každé z historických tramvají je zatím drahý. Stojí několik set tisíc korun. „Výhodou by pro nás byla možnost svážet historické vozy na nejrůznější akce do města po kolejích. Po tolika letech, kdy trať nefungovala, je ale také otázka, které vozy budou provozuschopné. Alespoň některé bychom však lidem rádi zpřístupnili,“ uvedl ředitel Technického muzea v Brně Ivo Štěpánek.

Jednou z akcí, kde by lidé mohli unikátní tramvaje vidět, je festival Brno – město uprostřed Evropy. „Ve spolupráci s dopravním podnikem už tam jezdí třeba naše historické autobusy a trolejbusy,“ popsal ředitel.

S obnovou tratě za 390 milionů korun chtěl brněnský dopravní podnik začít letos na jaře. „S ohledem na stížnosti místního občanského spolku se termín zahájení odkládá. Trať měla být hotová do roku 2019, kdy Brno slaví sto padesát let městské hromadné dopravy. Dokončení v tomto termínu však už reálné není,“ poznamenala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Plány dlouhodobě kritizuje spolek Holzova-Líšeň, jehož členové se bojí nárůstu hluku a dopravních komplikací. „Část trati má podle plánu vést těsně za rodinnými domy v Holzově ulici. Z druhé strany domy obkličuje rušná čtyřproudová silnice. Neměli bychom před hlukem kam utéct,“ upozornil předseda spolku Michal Štourač.

Obavy z hluku probírali lidé se zástupci magistrátu i na veřejném jednání s místními obyvateli. „Plánujeme tam protihlukové stěny. Na materiálu či jejich kombinaci, z nichž stěny budou, se chceme s místními dohodnout a udělat je tak, aby jim vyhovovaly. Někteří lidé ale stavbu zdržují naschvál,“ konstatoval náměstek brněnského primátora Richard Mrázek.

Ani slíbené opatření podle Štourače nestačí. „Nikoho neláká výhled na čtyřmetrovou stěnu. Navíc neodstíní všechen hluk ani otřesy zaviněné průjezdem tramvají,“ podotkl.

Podle líšeňského starosty Břetislava Štefana přinese znovuobnovení tramvajového spojení do centra také další možnosti rozvoje městské části. „Tramvaj nevadí, ale je důležité, jak bude vypadat rozvoj Líšně v návaznosti na tuto trať. Nikdo nevěří, že se investuje tolik peněz kvůli obsluze polí a několika stovek bytů,“ řekl. Současně je podle něho důležité, jak se magistrát vypořádá s obavami místních ohledně hluku. 

Trasa obnovené tratě kopíruje původní koleje, které jsou od devadesátých let minulého století nevyužívané. Spojí areál Technického muzea a

Copyright 2005-2018 Moderní Brno