Hlavička 3
30.5.2018

Na jižní Moravě je více turistů, než se myslelo. Prozradily to mobily

Autor: Ivana Solaříková | Zdroj: brno.idnes.cz

Na jižní Moravu jezdí mnohem víc turistů, než ukazují statistiky. Lidé, kteří se nikde oficiálně neubytují, jim totiž unikají. Stopu však zanechávají díky mobilním telefonům. A nová data mění dosavadní představy o pohybu turistů po kraji.

Zatímco podle údajů Českého statistického úřadudosahuje návštěvnost jižní Moravy během letní sezony 745 tisíc hostů, mobilní operátoři udávají čtyřnásobek - konkrétně 3,16 milionu. Rozdíl je tedy ohromný. Tři čtvrtiny toho, čemu se říká turistický ruch, se tedy odehraje, aniž by to statistiky zachytily.

„Údaje Českého statistického úřadu jsou zjišťovány jen za takzvaná hromadná ubytovací zařízení, která disponují alespoň pěti pokoji a deseti lůžky,“ vysvětluje Monika Perďochová, projektová manažerka Centrály cestovního ruchu jižní Moravy (CCRJM).

Statistiky tak vůbec nepočítají s lidmi ubytovanými v malýchpenzionech, v soukromém bydlení či těmi, kteří do kraje jedou jen na jednodenní výlet.

Přitom i výletníci se významně podepisují na prosperitě oblasti. Utrácejí tu své peníze, což pro kraj znamená ekonomický přínos, ale vytvářejí i náklady spojené třeba s úklidemodpadu. Mobilní data navíc vypovídají nejen o pohybu klasických výletníků, ale zaznamenávají také chataře a chalupáře i hosty přespávající u příbuzných a přátel.

Na delší pobyty přijíždějí hlavně lidé z okolí Prahy

Aby bylo možné sledovat i jejich chování, potřebovala centrála získat přesnější data. A ta jim poskytla právě analýza dat mobilních operátorů z loňské turistické sezony. Konkrétně od začátku července do konce září.

Turisté na jižní Moravě

  • Data statistického úřadu
    počet turistů: 745 000
    domácí: 521 000
    z ciziny: 224 000
  • Data získaná z mobilních telefonů
    počet návštěvníků: 3 159 000
    domácí: 1 070 000 výletníků, 1 034 000 turistů
    z ciziny: 669 000 výletníků, 386 000 turistů

Pozn. red. Výletníci do kraje zavítají jen na jeden den, tedy nepřespávají. Data pocházejí ze třetího čtvrtletí roku 2017.

Data se sbíralav aktivní části dne, tedy mezi 7. a 22. hodinou, což je doba, jež postihne jednodenní výletníky. U vícedenních návštěvníků se zase měřil čas mezi 1. a 6. hodinou v noci. Tak, aby bylo zřejmé, že v destinaci přenocovali. Z výsledků byli naopak vyloučeni rezidenti, pravidelně dojíždějící a cizinci dlouhodobě pobývající v Jihomoravském kraji.

Analýza mimo jiné ukázala, že tuzemští výletníci - tedy ti, kteří přijedou na krátký výlet a nikde se neubytovávají, pocházejí zejména ze sousední Vysočiny a Zlínského kraje. A hned v závěsu za nimi jsou návštěvníci z Prahy.

Na delší pobyty přijíždějí zejména lidé z okolí hlavního města a stráví tu v průměru 2,9 dne. „Domácí turisté míří do Jihomoravského kraje především z Prahy, Středočeského a Moravskoslezského kraje,“ vyjmenovává Perďochová. Z ciziny jižní Morava nejvíc láká Slováky, Rakušany a Němce.

Chalupáři masivně investují, poté se rádi chlubí

Podle Ondřeje Špačka ze společnosti CE-Traffic a KPMG, která analýzu zpracovávala, se ukázal i zajímavý fenomén „druhého bydlení“. Roste totiž počet lidí, kteří si v oblíbené turistické destinaci pořizují vlastní byty či chaty.

„Ti pak v místě, kde se ta chata nachází, přirozeně utrácejí peníze a tím významně podporují místní ekonomiku. A to významněji než turisté. Každý chalupář si své bydlení opečovává a v drtivé většině využívá místní zdroje - například řemeslníky. To jsou obrovské vynaložené investice,“ upozorňuje Špaček.

Hned v druhém kroku se pak podle něj svým letním bydlením chlubí kamarádům, kolegům, příbuzným.  „Ti za ním jezdí a nikdy se to neobejde bez návštěvy nějaké místní atraktivity či hospůdky,“ vysvětluje.

A o těchto číslech podle něj dosud nikdo nic nevěděl. Přitom mají pro místní ekonomiku obrovský efekt a mohou být inspirací třeba i pro vedení samospráv, které by mohlo do podpory chalupaření investovat.

Návštěvnost kraje stále roste

Pro CCRJM jsou přesná data důležitá. „Sledujeme pravidelně a dlouhodobě vývojstatistik cestovního ruchu v rámci turistického regionu jižní Morava, tak abychom mohli efektivně a včas reagovat na trendy jejich vývoje a přizpůsobit jim svou nabídku,“ podotýká Perďochová.

Analýza mobilních dat přitom nemusí být zásadní jen pro přesněji cílený marketing. Podobnými daty už disponují třeba Středočeský a Jihočeský kraj. A tam je využili i místní dopravci. Upravili autobusové linky tak, aby odpovídaly skutečnému pohybu turistů.

Jižní Morava je co do počtu turistů jedním z nejbouřlivěji se rozvíjejících krajů. Loňský rok byl už pátým po sobě, kdy zde návštěvnost vzrůstala. A je vůbec jediným krajem, v němž se prodlužuje průměrná doba pobytu hostů.

„Turisté loni strávili na jižní Moravě v ubytovacích zařízeních téměř 3,8 milionu nocí. Domácí návštěvníci zůstávají o něco déle, průměrný počet jejich přenocování je 2,1, průměrný počet přenocování zahraničních hostů je 1,8,“ upřesňuje Iveta Konečná z Českého statistického úřadu v Brně.

Copyright 2005-2018 Moderní Brno