Hlavička 3
17.7.2017

Na brněnském výstavišti burácely motory jako před padesáti lety

Autor: Markéta Dušková | Zdroj: brno.idnes.cz

Atmosféru závodů, jakou znali naši rodiče, mohli lidé okusit tento víkend na brněnském výstavišti na akci Brno Revival Mezi pavilony. Závodní motory tady bylo slyšet naposledy koncem šedesátých let.

Závodní okruh se za padesát let v podstatě nezměnil, i povrch zůstal podobný – jezdci v sobotu a v neděli vyrazili po asfaltu, betonu, žulových kostkách a dvakrát přes koleje. Divákům to poskytlo nebývale blízký kontakt s dráhou a otevřené depo, což dnes na moderních okruzích běžné není.

„Jsme nadšení. Sami máme doma historické motorky a občas vyjedeme na spanilou jízdu. Tato akceje perfektní, protože je velmi přátelská, za všemi závodníky se dá zajít popovídat si i pro podpis, všichni jsou moc ochotní,“ ukazovala nadšeně paní Věra z Uherského Hradiště katalog s medailonky závodníků s autogramy, které nasbírala.

V depu i na trati totiž byla vidět nejen unikátní technika, ale i plno osobností z motoristického sportu, které zaujaly především v krátkých jízdách historických závodních a sportovních automobilůa motocyklů.

Okruhu závodníci přezdívali „rohlík“

Závody se na brněnském výstavišti jezdily od roku 1935 do 1967, zlatá éra nastala koncem padesátých a zejména v šedesátých letech.

„Jezdilo se na jednoduché trati dlouhé asi 1 700 metrů, hned za hlavní branou do areálu. Okruh Mezi pavilony měl tvar písmene V, čtyři zatáčky a čtyři rovinky a jednotný betonovýpovrch,“ popsal za organizátory Michal Velebný z Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko. Okruhu závodníci přezdívali „rohlík“.

Zlatým hřebem programu každého závodu v Československu druhé poloviny šedesátých let byly závody vozů formule 3. A na víkendové akci bylo k vidění několik desítek těchto vozů zachráněných samotnými závodníky i pečlivými sběrateli.

„Pro formule 3 z šedesátých let to byl skutečný návrat na místo činu. Jejich závody na brněnském výstavišti byly v letech 1964 až 1967 jedním z nejsledovanějších domácích motoristických podniků,“ dodal Veleba.

Do formulí se posadili i tehdejší závodníci

A nebyly to jen vozy, ale i závodníci, kteří se vrátili na místo činu - Otto Buchberger, Zdeněk Křivohlavý a Karel Mencl se tady poprvé stavěli na start už v letech 1965 až 1967. A za volant formulí se posadili i nyní ve svých úctyhodných 83, 84 a 76 letech.

Karel Mencl přijel se svojí formulí Delfínem. Když v zimě 1966 získal komponenty na jeden podvozek, s bratrem Pavlem probděl mnoho nocí a v dubnu 1967 úspěšně absolvoval jarní testování v Hoškovicích. Pak už nic nebránilo tomu, aby se 1. května postavilna start svého prvního závodu na brněnském výstavišti.

„Vidět Delfína je něco jako déjà vu. Už můj otec si ho fotil. Motorismus je celoživotní vášeň, co přechází se dědí,“ podotkl další z návštěvníků Michal Kotáb z Brna.

Závodníci se však museli potýkat s nepřízní počasí, na deštivé dráze se ale v sobotu staly naštěstí jen dva karamboly a ani uvolněné kolo nikoho nezranilo.

Copyright 2005-2017 Moderní Brno