Hlavička 2
20.3.2019

Lidé neuvidí, co zaplatí, varují taxikáři z Brna

Autor: Pavla Hloušková | Zdroj: brnensky.denik.cz

Bez taxametrů nebudou lidé vědět kolik za jízdu zaplatí, varují někteří brněnští taxikáři před změnou zákona o taxislužbách. Nová pravidla mají provozování zjednodušit. Podle řidičů jsou však nejasná.

Se zmírněním pravidel vláda souhlasila na konci února. „Nebudou zkoušky z místopisu ani povinná barva vozidel. Taxi přes aplikace bude službou s předem dojednanou cenou bez taxametru. Za certifikované řidiče ponese odpovědnost provozovatel služby,“ popsal na sociální síti rozdíly ministr dopravy Dan Ťok.

Část změny pravidel kritizuje brněnský spolek Cech Taxi Czech Republic. Podle jeho zástupců bude problém především zrušení taxametrů. „Některé digitální aplikace, přes které si lidé můžou objednat taxíka, už při zadání vybrané trasy cestujícímu ukážou, kolik zaplatí. Současně ale částku počítají i podle času stráveného v autě a ujeté vzdálenosti. Navigace v mobilech nejsou vždy přesné. Dochází k odchylkám a zákazníci tak mohou zaplatit odlišnou částku od té odhadované“ řekl za spolek Jiří Kyjovský.

Podobně podle něj může fungovat třeba služba Uber, která by se i díky změně pravidel mohla do Brna vrátit. Službu často využívá třeba Anna Veselá. „Uber využívám v Praze průměrně jednou týdně. Nikdy se mi ale nestalo, ze by částka byla nějak závratně lišila od odhadované,“ popsala.

Nová pravidla pro taxíky
- Změna: zruší zkoušky z místopisu, povinnou barvu aut, taxametry

- Důvod: zjednodušení provozování taxislužeb

- Kritika brněnských taxikářů: nejasná cena za jízdu a zbytečné stížnosti

- Důsledek: podle taxikářů možný návrat společnosti Uber do Brna

Cestující: v jiných městech Uber využívají raději než běžné taxíky

K možnému návratu do Brna se včera zástupci Uberu nevyjádřili. „Momentálně k tomuto tématu nemůžeme poskytnout více informací.,“ reagovali.

Služba začala v Brně fungovat v únoru roku 2017. Po stížnosti některých taxikářů soud provoz Uberu ve městě zakázal.

Kromě nejasností ohledně ceny za jízdu kritizují brněnští taxikáři také to, že novela provozování služby nijak nezjednodušuje. „Fakticky rozdělí taxikáře na dvě části. Na ty, kteří mají světelné označení a budou dál limitováni maximální cenou za kilometr i přes to, že budou digitální aplikace využívat a na ty, kteří budou bez označení využívat digitální aplikace. Na ně se ovšem vyhláška o maximálních cenách vztahovat nebude,“ přiblížil Kyjovský.

Podobných chyb je podle něj ve změně víc. „Kvůli nim může docházet ke stížnostem a zbytečnému zatěžování příslušných dopravních úřadů,“ konstatoval.

S některými body změny zákona o taxislužbě Kyjovský souhlasí. „Získat taxíkářskou licenci je obtížné. Zbytečně složité jsou například testy z místopisu. Zkoušky by bylo vhodné zjednodušit, ale ne vynechat. Obsahují mimo jiné zákonné i provozní podmínky, které je nutné znát i při používání navigace,“ řekl.

Copyright 2005-2019 Moderní Brno