Hlavička 2
12.10.2017

Konec polepů na oknech a dveřích. Vlezlá reklama musí pryč, velí města

Autor: Markéta Dušková | Zdroj: brno.idnes.cz

Znojemská radnice zakázala podnikatelům v centru města barevné i celoplošné reklamní polepy. Reklamu sjednocují a omezují i další města. Brno finišuje s manuálem.

Co nejvýrazněji prezentovat svoje zboží chce každý podnikatel. Ve Znojmě si ale musí od října poradit bez barevných reklamních polepů na oknecha dveřích provozoven. Znojmo začalo odstraňovat takzvaný vizuální smog. Na tomtéž pracuje i Brno a další města v kraji.

Pokyny pro označování budov a umísťování reklamv centru jsou ve Znojmě staré už deset let. Za tu dobu se ale výrazně změnily materiály použité v reklamě. „Začínaly se objevovat celoplošné polepy a bannery,“ vysvětlila městská architektka Znojma Iveta Ludvíková.

Proto město ve spolupráci s památkáři pokyny zpřísnilo. Týká se to nejen polepů, ale třeba i nasvětlení reklamních poutačů.

Jak ohlídat vizuální smog

Zamoření veřejného prostoru reklamou mohou města regulovat obecními vyhláškami. Památkáři zase podle zákona o státní památkové péči a vyhlášek k chráněným územím (památkové zóny a rezervace). Jenže i přes vyhlášky a povinnost reklamy konzultovat se stavebním úřadem i památkáři je ve městech spousta nelegálních poutačů. Za příklad dávají památkáři Znojmo. Podnikatelé tu mají striktní pravidla, navíc radnice dá na návrh a zhotovení správného označení provozovny až 10 tisíc korun.

Není to přitom první krok, jak se ošklivých reklam ve městě zbavit. Podnikatelé v centru Znojma musí respektovat při lákání zákazníků hned několik omezení. Například reklamní poutače stojící před provozovnou mohou být jen v kovovém rámu.

Znojmo díky tomu považují památkáři za dobrý příklad toho, jak by se měla města s reklamou v centrech vypořádat.

„Při jeho návštěvě je jasně patrné, co taková regulace přináší – nesporné zkvalitnění výrazu veřejných prostor, a tedy zlepšení životního prostředí obyvatel i návštěvníků města,“ míní vedoucí odboru péče o památkový fond Památkového ústavu v Brně Tomáš Vícha.

Přísná pravidla pro reklamu platí také v historickém Mikulově. Například velkoplošné reklamní poutače mohou podnikatelé umístit jen kolem silnice I/52 z Brna na Vídeň, a to ještě za podmínky zachování pohledů na panorama města.

„Ostatní případné požadavky jsou striktně odmítány,“ podotýká Josef Hromek z odboru rozvoje mikulovské radnice. Ještě přísnější jsou pravidla v historickém jádru města. Označení provozoven tady musí být „kvalitním řemeslným výrobkem navazujícím na historické zvyklosti místa a tradice“ a nejsou povolené světelné reklamy.

Brno bude mít manuál příští rok

Radnice tímto omezují nejen „vizuální smog“, ale i zlepšují bezpečnost, protože třeba reklamní „áčka“ mohou svým nevhodným umístěním bránit v přirozeném pohybu na ulici nebo dokonce narušovat bezpečnost provozu.

„Všeho moc škodí a u reklam to platí dvojnásob, protože jejich společenský význam je zanedbatelný a nějaký efekt mohou mít snad pouze pro komerční zájmy jednotlivců,“ dodává Vícha.

O regulaci reklamy se podle něj snaží kromě Znojma a Mikulova i v městské památkové zóně Valtice.

„V Brně je velmi aktivní radnice městské části Brno-střed, kde již finišují přípravy manuálu dobré praxe, který je připravován s památkáři a má být vodítkem pro vlastníky a uživatele nemovitostípři instalaci reklamních a informačníchzařízení,“ poznamenal Vícha.

Zmíněný manuál Brno vydá začátkem příštího roku. Jde tak o jeden z kroků, kterým město bojuje za lepší vzhled centra Brna. A vedle teorie se pouští i do praxe. Z centra Brna už zmizelo všech 271 plastových desek umístěných v úrovni očí na sloupechveřejného osvětlení.

Stavební brněnský úřad jde zatím v cestě za odstraňováním vizuálního smogu stále spíše cestou dohody než pokut.

Dominuje propagace přes sociální sítě

„Pokud při plošné kontrole domů svěřených městské části zjistíme oboustranné reklamní panely upevněné kolmo ke stěně, vyzveme podnikatele, aby je buď odstranil, nebo instalaci zlegalizoval – tedy požádal o dodatečné povolení. Sankce přichází na řadu až jako poslední krok,“ potvrzuje mluvčí Brna-střed Iveta Fišerová.

Přísné regulace přitom nemusí být na škodu ani podnikatelům. Záplava nevkusné reklamy se nehodí ani jim, lidé si totiž ve vizuálním smogu jejich reklamy například na poutačích vůbec nevšimnou. Navíc ji takto nemohou ani přesně zacílit.

„Řada firemtuší, že musí svoji reklamní a marketingovou strategii změnit. Reklama se mění takřka před očima, například 90 procent našich nových klientů využívá pro propagaci sociální sítě,“ vysvětluje Jakub Horáček, spolumajitel brněnské marketingové agentury In creative, která přišla s konceptem OnlineBillboard. „Tištěnou verzi převádíme do internetového světa a cílíme na ty zákazníky, kteří jsou pro klienta důležití,“ dodal Horáček.

Copyright 2005-2017 Moderní Brno