Hlavička 3
18.4.2017

Kamiony mají smůlu, jihomoravské mosty se rozpadají. Je čas na opravy

Autor: Dominika Hromková | Zdroj: brno.idnes.cz

Při cestě z Milešovic na Vyškovsku směrem na Slavkov u Brna musejí řidiči překonat nenápadný potok. Takový, u kterého by si možná ani nevšimli, že ho po malém mostu přejíždějí. Jenže pokud řídí třeba náklaďák, všimnout si musí. Most je v havarijním stavu a těžší auta na něj nesmějí. Zatím jen ta těžší.

Podle milešovického starosty Michala Polanského (ČSSD) začíná být situace kritická. A to je jen jeden z případů na jižní Moravě.

 „To, že jsou v havarijním stavu, ještě neznamená, že se hroutí, ale v některých případech je skutečně již čas na jejich opravu,“ podotkl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák (ČSSD), jenž má dopravu na starosti.Mostů, které mají označení „v havarijním stavu“, je v kraji celkem 31. To je podle Správya údržby silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) nejvíce v celé republice. I proto si vedení hejtmanství v oblasti dopravy jako jednu z priorit stanovilo právě opravu mostů.

Ještě v letošním roce má na rekonstrukce jít přes 430 milionů korun. Zhruba polovina půjde z evropských dotací. Necelých 200 milionů bude ze státního fondu a přibližně 20 milionů vyhradil kraj ze svého rozpočtu na drobnější opravy zábradlí nebo zádržných systémů.

Zátěž snižuje zúžení silnice

Další z mostů, na jejichž opravu už je nejvyšší čas, je například v obci Hostěrádky-Rešov na Vyškovsku. „Máme s tím velký problém. Zjistili jsme, že už ani nepůjde opravit, takže se tam bude stavět nový,“ uvedla místostarostka Alena Kánská (SNK).

Mosty v Jihomoravském kraji

  • Na silnicích v kraji se nachází 1 424 silničních mostů.
  • 1 150 mostů je ve vlastnictví kraje na silnicích II. a III. třídy. Zbylé mosty má na starosti Ředitelství silnic a dálnic.
  • 31 mostů je klasifikováno jako v havarijním stavu. To je nejvíce ze všech krajů v Česku.
  • Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje chce letos opravit celkem 62 mostů. Jejich rekonstrukce bude stát dohromady 434 milionů korun. Část peněz půjde z evropských dotací, část ze státního a z krajského rozpočtu.

Zdroj: SÚS JMK

V obci poblíž Újezdu u Brna museli zavést i bezpečnostní opatření. Silnici vedoucí přes most značením zúžili tak, aby po něm projela auta vždy jen v jednom směru. „Aspoň tam není taková zátěž,“ poznamenala Kánská. Stavba nového mostu by tam měla začít ještě letos.

Starosta Milešovic se dokonce obává, že by se jejich most mohl pod tíhou nákladních automobilůpropadnout.

„Je tam sice značení, aby přes něj velkotonážní vozidla nejezdila, ale skutečnost je jiná. Poslední dobou navíc po mostě projíždí docela dost aut. Jenže silnice je kraje, my s tím nic neuděláme,“ povzdechl si Polanský.

Nedávno však obdržel dobrou zprávu. Ještě tento měsíc vybere kraj firmu, která i v tomto případě postavímost nový. Stát bude 14 milionů korun.

Na nákladné opravy chyběly peníze

Mostní inspektoři SÚS JMK kontrolují stavby v havarijním stavu dvakrát ročně. „Opravě či rekonstrukcím se v některých oblastech Jihomoravského kraje nevěnovala dostatečná pozornost. Je to proto, že jsme od zřizovatele neměli dost penězna nákladné opravy,“ vysvětlil Alois Vybíral, provozní náměstek SÚS JMK, proč má právě jižní Morava nejvíce mostů, které je potřeba rekonstruovat.

Zároveň doplnil, že některé mosty řadí pracovníci do této třídy záměrně, aby se mohly urychlit přípravy jejich opravy.

„Chtěli bychom do čtyř až pěti let opravit všechny mosty v havarijním stavu na jižní Moravě. Vyžádá si to ale vysoké investice. U některých větších a náročnějších staveb se mohou vyšplhat i přes 100 milionů korun,“ dodal Hanák a jako příklad takovéto náročnější stavby zmínil most přes železniční koridor v Šakvicích na Břeclavsku. Opravy tam začaly už loni na podzim.

U Brna by se zase měl letos dočkat rekonstrukce most v Evropské ulici, přes který přejíždějí vozidla při cestě na letiště. Stát bude 135 milionů korun a kraj na ni použije peníze z evropských dotací.

Copyright 2005-2017 Moderní Brno