Hlavička 2
5.2.2019

Chytré mapy z Brna firmám prozrazují, kam a kdy lidé chodí nakupovat

Autor: Zuzana Brandová | Zdroj: brno.idnes.cz

Prodloužit otevírací dobu prodejny? A kde otevřít novou pobočku? Na takové otázky odpovídají chytré mapy, které odhalují chování zákazníků. Aplikaci vytvořila brněnská firma CleverAnalytics.

„Informace dáváme do kontextu a zobrazujeme v mapě. Tím vidíme i běžně skryté souvislosti. Říkáme tomu lokační analýza,“ přibližuje pětatřicetiletý manažer Lukáš Puchrik, vystudovaný geodet.

Aplikace na mapě zobrazuje informace z objednávek na internetu, nákupů s věrnostní či platební kartou v obchodech nebo z návštěvy na pobočce banky. Vše se dá vztáhnout ke konkrétní lokalitě a adrese, a tím pádem i znázornit na mapě.

 

Analýza brněnské firmy je unikátní tím, že zohledňuje chování lidí. To se liší podle věku i regionu.

„Na jižní Moravě jsou velmi specifické vinařské oblasti. Je tady patrné, že lidé odcházejí pracovat na vinohrad a síť poboček využívají v jiných časech než ostatní. V pátek odpoledne tady skoro nikdo do banky nepřijde, je tedy zbytečné mít otevřeno. Méně také využívají e-shopy a internetové bankovnictví. Stejně tak starší lidé si raději zajdou do banky a nevyužívají internet,“ upozorňuje Puchrik.

Jihomoravané jsou podle něj specifičtí i při objednávání zboží na internetu. „Raději si zboží sami vyzvednou, než by si je nechali doručit. Nevíme ale, čím to je,“ dodává.

Startup vznikl v rámci technologického inkubátoru CleverMaps v roce 2015. Teď ho tvoří 18 zaměstnanců a spolupracují s firmami po celé republice. Jejich prvním klientem byla drogerie Teta. Pak se přidaly rozvozy jídla Rohlík a Dáme jídlo, Česká spořitelna či Kooperativa. Analýza se využívá i u plateb stravenkami.

Bílá místa v mapě jako ideální možnost pro obchod

„Zjistíme, ze kterých firem lidé do restaurace chodí. Podle toho může přizpůsobit jídelníček,“ říká Puchrik. Pracují s anonymními informacemi, takže se lidé nemusejí bát, že by je sledovali.

Cílem analýzy je zajistit dobrou dostupnost pro zákazníky i efektivitu pro podnikatele. Zatímco jedna prodejna je velmi navštěvovaná, jiná v okolí je vytížená málo. V takovém případě se upraví otevírací doba, nebo se málo navštěvovaná prodejna zavře. Podobným příkladem je rozmístění bankomatů

„Hledáme i bílá místa na mapě, která jsou ideální pro otevření nové prodejny. V okolí třeba chybí konkurence a oblast je navíc hodně osídlená,“ říká manažer.

Chtějí proniknout do dalších zemí a zaměřit se i na jiná odvětví. K nim patří třeba doprava. „Nové technologie v autech a kamery sbírají hodně dat. Můžeme je využít pro zlepšení bezpečnosti na silnicích,“ prozrazuje Lukáš Puchrik další plány.

Copyright 2005-2019 Moderní Brno